Toetsmethode rekenniveau voor pabostudenten blijft

Plasterk reageerde hiermee op de maandag gestelde kamervragen van de SP en PVV, meldt persbureau Novum. Deze partijen stelden vragen naar aanleiding van een enquête van studentenvakbond LSVb waarin stond dat er nog veel problemen waren rondom de rekentoets.

De voorzitter van het netwerkproject voor rekenen en wiskunde zei dat studenten niet goed weten wat er van hen tijdens de toets verwacht wordt. Plasterk is het hier niet mee eens. Volgens hem zijn de toetsen met zorg opgesteld en voldoen ze aan de hoogste kwaliteitseisen.

De bewindsman stelt verder dat iedere student na de toets een diagnostisch rapport kan krijgen waarin staat wat wel en niet goed is gemaakt. Daarmee kunnen ze hun rekenvaardigheden verbeteren. Verder kunnen zij bij Cito in Arnhem de gemaakte opgaven inzien.

De minister wil wel ingaan op het verzoek de HBO-raad te vragen om de pabo’s te wijzen op de mening van de studenten over het uitblijven van rekenonderwijs en bijles. [MK]