Universiteiten voelen studentenoordeel niet

Pas als een nabije concurrent beduidend hoger scoort, houden studiekiezers rekening met de kwaliteitsverschillen, schrijven drie onderzoekers in het blad Economisch Statistische Berichten. Maar meestal kiezen de scholieren voor de dichtstbijzijnde universiteit.

De onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben de studentenoordelen in het weekblad Elsevier van de afgelopen zes jaar bekeken. Die vergeleken ze met de jaarlijkse instroom van studenten. Voor de meeste universiteiten viel er geen verband tussen die twee gegevens aan te wijzen. De onderzoekers speculeren dat variatie in collegegeld hierin verandering zou kunnen brengen.

Alleen Delft, Eindhoven en Utrecht leken enigszins te profiteren van een stijging in de waardering. Maar voor de Vrije Universiteit en de Universiteit Maastricht pakten de gestegen rapportcijfers juist negatief uit. Hoe dat komt, weten de onderzoekers niet.

Het hbo is buiten beschouwing gelaten. Daar werkt het waarschijnlijk anders, zegt professor Peter Verhoef van de RUG. ‘Hbo-studies kun je vaak binnen een stad aan verschillende instellingen volgen, of anders wel in een nabijgelegen stad. De instroom van de Hogeschool Inholland neemt al enkele jaren fors af en dat zal ook iets met de studentoordelen te maken hebben.’ [BB/HOP]