Veel kamervragen over pabo-studenten

In totaal diende de Kamer vorig jaar 340 keer schriftelijke vragen in bij de bewindslieden. Dat ging meestal over het homobeleid (negentien), maar verder kregen alleen kinderopvang en veiligheid op school meer aandacht van de Kamer dan de pabo-studenten.

Het hoger onderwijs heeft sowieso een prominente plek in het vragenoverzicht. Zo mocht minister Plasterk zes keer uitleggen hoe het zit met de bijverdiensten van hoogleraren. Het stagebeleid kwam drie keer aan de orde, net als de studiemogelijkheden voor Surinamers en de bezuinigingen op wetenschappelijk onderzoek.

De meest enthousiaste vragenstellers in de Tweede Kamer zijn te vinden in de oppositie: de SP stuurde maar liefst 94 maal vragen in. De PVV van Wilders deed dat 53 keer en deelt daarmee een tweede plaats met de veel grotere coalitiepartij CDA. Plasterks eigen PvdA klom 29 keer in de pen en is daarmee de enige grote partij die minder vragen stelde dan in 2006, toen ze 45 keer vragen stelde. De sociaaldemocraten zaten toen nog in de oppositie. [TdO/HOP]