Vijftien studenten van onder andere Communication & Multimedia Design, Pabo en Commerciële Economie zijn bij elkaar gekomen tijdens een driedaagse cursus. Ze kregen begeleiding bij hun studiekeuze. Liesbeth van Poeijer, docent Social Work in Breda, voerde de experimenten uit en kreeg vanochtend een bloemetje voor het succesvol organiseren van de eerste driedaagse cursus van ambassadeur van het project Collin Prumpeler. In mei start ze met een nieuwe groep studenten.
‘Kiezen is moeilijk. We kijken hoe studenten tot de verkeerde keuze zijn gekomen en helpen ze bij het maken van een betere keuze’, vertelt Van Poeijer. Valt nog niet mee, vaak zijn de studenten bang opnieuw een verkeerde keus te maken. ‘We gaan geen palet aan opleidingen voorschotelen. We spelen in op hun eigen intuïtie: wat willen ze eigenlijk? Coachend geven we handvaten.’
Het begint met een carrièretest, die vervolgens letterlijk in de prullenbak verdwijnt. ‘Dan gaan we naar henzelf kijken. We gaan op hun gevoel af.’ Ook wie buiten Avans verder wil studeren, kan meedoen. ‘Sommigen kiezen met het oog op de komende vier jaar, anderen kijken vooral naar het beroep dat ze daarna gaan uitoefenen’, merkt Van Poeijer. ‘De een weet het helemaal niet en de ander kan niet kiezen tussen twee opleidingen. Eén jongen dacht eigenlijk al langer aan de hotelschool, die had maar een cursusdag nodig om dat duwtje te krijgen.’
Het thema van het project is: de juiste student op de juiste plaats krijgen. ‘Eigenlijk is dat een maatschappelijke plicht voor alle hogescholen’, vindt Prumpeler. Saxion in Deventer en de Hogeschool van Amsterdam kennen al dergelijke projecten. ‘We willen studenten enigszins handvaten aanreiken en op het goede spoor zetten.’
Er zit steeds een week tussen de drie cursusdagen. Eind mei wordt bekeken wat het effect is als de cursus binnen één of twee weken valt. ‘Dat is het leuke aan dit proces, het is een experiment uit het Meerjarenbeleidsplan. In een formele setting had dit nooit zo snel gekund. Nu verzinnen we een onderzoeksvraag, gaan we experimenteren en kijken wat er uitkomt’, besluit Van Poeijer. [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?