Breda: mekka voor grafische vormgeving

Met een opening door Koningin Beatrix, studiedagen voor hbo-studenten, filmvertoningen en veel exposities staat het festival dat duurt tot 29 juni meteen op de kaart. Er zijn nogal wat activiteiten, waarvan hieronder een kleine selectie.

Ben jij het zat om altijd maar hetzelfde shirt uit de kast te trekken? Een shirt waar bovendien heel Nederland in loopt? Dan is de Spacesoup Sweatshop van Kunstenaars Ontmoetings Plaats (KOP) Breda iets voor jouw. Op 24 en 31 mei en 7 juni kun je daar namelijk onder begeleiding van experts je eigen t-shirt maken. Daarnaast zijn bij KOP gedurende het hele festival t-shirts te zien en te koop die ontworpen zijn door diverse kunstenaars.

Aan wie kun je zo’n mooi nieuw shirt beter showen dan aan Hare Majesteit? Zij opent op 11 juni het Graphic Design Museum in Breda. Voorheen heette dit Museum De Beyerd.

Op 12 juni vindt er in hetzelfde museum een studiedag plaats voor studenten grafisch ontwerp. Thema van de dag is de ontwikkeling van de ontwerper; van dienstverlener naar autonoom. Naast een aantal lezingen en debatten worden studenten rondgeleid langs de locaties van het Graphic Design Festival en is er een presentatie van Studio Smack, oud-studenten van de AKV|St. Joost, die onder andere films maken voor de VPRO.

Het verband tussen de persoonlijkheid van de ontwerper en zijn praktijk wordt behandeld tijdens het seminar ‘Character: Personality & Design’ dat mede georganiseerd wordt door de AKV|St. Joost in Breda. Hoe gaat de ontwerper om met de invloed van zijn persoonlijkheid op zijn werk? Welke activiteiten onderneem je als ontwerper en hoe verleg je grenzen?

Tijdens het seminar op 13 juni komen de ontwerpers zelf niet aan het woord, maar mensen die regelmatig te maken hebben met vormgevers. Zo is er een forumdiscussie tussen vier opdrachtgevers over hoe de persoonlijkheid van een ontwerper het resultaat van een samenwerking bepaald.

Niet alleen musea, galeries en St. Joost worden geclaimd voor het festival, heel Breda ondergaat een metamorfose. Elke avond donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag zijn op verschillende plaatsen in de stad animaties te zien van internationale ontwerpers. Deze geven de Bredase gebouwen een heel ander gezicht dan normaal.

Bovendien zijn in de binnenstad 67 unieke posters opgehangen, gemaakt door lokale en internationale vormgevers.

Het Graphic Design Festival wordt afgesloten met de eindexamenexpositie van studenten van St. Joost op 28 juni. [AR]