Britse universiteiten krijgen concurrentie

Dat concludeert het Higher Education Policy Institute in Oxford uit diverse onderzoeken over de Europese invoering van het bachelor-mastersysteem. Het Verenigd Koninkrijk is na de Verenigde Staten de een na grootste ontvanger van internationale studenten. Ze brengen acht procent van het universitaire budget in het laatje.

De denktank maakt zich zorgen over het imago van de onderwijskwaliteit. ‘Het gevaar bestaat dat de Britse opleidingen worden bestempeld als light.’ Dat komt omdat de masteropleidingen korter zijn dan in veel andere Europese landen en er relatief weinig college wordt gegeven. Studenten moeten veel aan zelfstudie doen.

Ook het Engels als voertaal, een ander unique selling point, boet aan belang in omdat wereldwijd steeds meer instellingen Engelstalig onderwijs aanbieden. Recent onderzoek toont aan dat studenten goed te spreken zijn over het Engels van bijvoorbeeld Nederlandse docenten. Native speakers kunnen ze minder makkelijk volgen. [GR/HOP]