Decanen leren trucjes over ICT

Wil van den Boogaard, docent aan de Academie voor ICT en Media, legt de kring uit hoe de opleidingen inhoudelijk in elkaar zitten. ‘De arbeidsmarkt staat te springen om ICT’ers.’ Hij vertelt dat toekomstige studenten bij Bedrijfsinformatica (BI) te maken krijgen met weerstanden en bedrijfsconflicten. Informatica is vooral op systeemontwikkeling gericht. Als leerlingen voor de populaire opleiding Communication en Multimedia Design (CMD) kiezen, moeten het creatieve analisten zijn. Talentvolle CMD’ers zouden bijvoorbeeld het spel Second Life kunnen uitvinden.

De studiedag is georganiseerd om havisten en vwo’ers uit West-Brabant de juiste studierichting op te kunnen sturen. 28 Decanen waren op de studiedag. Ieder jaar worden er vier á vijf bijeenkomsten georganiseerd, waarin decanen zich in verschillende studierichtingen verdiepingen.

‘Waar zit de openingspagina?’ en ‘Gaat dat allemaal zo snel?’ roepen de decanen bij de workshop HTML. De decanen bouwen zelf een website. ‘Er zijn een hoop decanen die zich digibeet voelen, daar hebben we met de workshop HTML op in gespeeld. Zo ervaren ze zelf wat hun leerlingen op een ICT-opleidingen gaan leren’, zegt Liesbeth Franken, medewerker bij de Academie voor ICT en Media.
Alex Zegers is CDM-docent en begeleidt de workshop. Hij vertelt dat websites gelezen worden via een speciale taal: HTML (HyperText Markup Language). Hij adviseert de decanen om met FireFox te werken in plaats van het populaire Internet Explorer. ‘Maar dertig procent van de wereldbevolking werkt met FireFox, terwijl het een nettere browser is. Ze werken met de juiste codes voor het net’, legt de docent uit.

De decanen willen weten welke opleiding populair bij meisjes is. Dolly van Rossum zegt dat ze meestal Bedrijfsinformatica (BI) kiezen. ‘Er is een algemeen te kort aan meisjes bij ICT-opleidingen, bevestigt propedeusecoördinator bij de AIM de vermoedens. ‘Terwijl meisjes juist heel goed scoren. Maar we moeten ze wel op de opleidingen binnen krijgen. Daar hebben we jullie voor nodig’, moedigt ze de decanen aan.

Anja van Gool van het Newmancollege stelt dat zulke studiedagen belangrijk zijn. Het informele contact met elkaar is naast gezellig ook nuttig. ‘Je voorziet elkaar van informatie. Daar is behoefte aan.’ [KvG]