Foutje bedankt: printen bij kunstacademie nu duurder

Bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Den Bosch is de afgelopen weken een ‘extreme prijsverhoging’ in de printkosten doorgevoerd. Tenminste, zo hebben de studenten het ervaren. Voor kleurenprints zijn de kosten vervijfvoudigd, van 20 eurocent naar 1 euro per pagina. Vanwege de beeldende studies maken de kunststudenten veel gebruik van kleurenprints.

Afgelopen maand heeft Avans de printkosten onder de loep genomen en bleek dat het printen in kleur op de kunstacademie te laag ingeschaald was. Zo’n vier maanden terug zijn daar nieuwe printers aangeschaft. De kosten vielen daarna ineens erg mee voor de studenten, want bij het instellen van de printer is het fout gegaan. ‘Dat was een “oeps-actie”, een foutje van ons’, zegt Bas van Pruijssen, medewerker van DIF.

Maar de studenten zijn het niet met de maatregel eens. ‘Avans verhoogt de prijs nu zonder verdere communicatie met de studenten met 500 procent’, stelt Sietske Ridders, derdejaars Beeldende Kunst. Naast de nieuwe printer ligt een lijst met tientallen handtekeningen. De prijsverhoging is in de ogen van studenten onredelijk hoog en ze hopen dat de handtekeningenactie tot een betere oplossing leidt.

De studenten zijn vooral gebeten omdat de prijsverhoging onverwacht is doorgevoerd. Een sticker op het apparaat vermeldde de stijging, twee weken later kregen ze er een mail over. ‘Het is zonder overleg gegaan. Sluit dan een compromis met de studenten, dat je de prijs geleidelijk verhoogt tot het eind van het jaar’, vindt Ridders. Ze vindt dat de fout ten koste van de studenten wordt rechtgezet. ‘Het is een fout van Avans. Er worden nu al zichtbaar minder prints gemaakt en veel studenten bestellen een eigen printer voor thuis. Hierdoor staat die dure printer er ook nog voor niets.’

‘De studenten zeggen nu dat er een enorme prijsverhoging is, maar het printen is niet duurder geworden: de fout is nu hersteld en de kosten zijn rechtgetrokken’, stelt Van Pruijssen. De afgelopen maanden hoefden studenten weinig te betalen voor de kleurenprints en daar hebben ze volgens Van Pruijssen grif gebruik van gemaakt. ‘Dat heeft tonnen gekost. Maar dat is onze eigen schuld, dus daar hoor je ons niet over.’ [EvG]