Gegevens op Facebook onveilig

Makers van Click ontwierpen een ogenschijnlijk onschuldige Facebook-applicatie, waarmee het mogelijk was om niet alleen gegevens van de gebruiker maar ook van zijn online vrienden te verzamelen. Volgens de redacteuren is het maken van zo’n applicatie kinderlijk eenvoudig en wordt persoonlijke informatie op Facebook slecht beschermd.

Facebook is de snelst groeiende sociale netwerksite van het moment. Naast contact houden met vrienden kunnen er online games worden gespeeld. Daarvoor zijn er grote hoeveelheden applicaties beschikbaar die door derden zijn gemaakt. Facebook stelt de middelen beschikbaar en webontwikkelaars kunnen zonder veel inspanning een spelletje in elkaar te zetten. Deze applicaties zijn een belangrijke factor in het succes van de site.

De BBC-onderzoekers waarschuwen ervoor dat het betrekkelijk eenvoudig is om een applicatie te maken die tegelijkertijd gegevens verzamelt. Wie een dergelijke applicatie installeert, brengt niet alleen zichzelf maar ook de rest van zijn netwerk in gevaar. Er wordt benadrukt dat er momenteel geen Facebook-applicaties bekend zijn die op deze manier werken, maar wel dat het kinderlijk eenvoudig is om die te maken.

In de algemene voorwaarden op de site meldt Facebook dat het risico bestaat dat applicaties theoretisch het gevaar van datadiefstal met zich mee kunnen brengen. Daarom is er ook de mogelijkheid om een applicatie toegang te verbieden tot persoonlijke informatie.

Facebook zegt in een reactie dat het in de gaten houdt welke applicaties er aan de site worden toegevoegd. Een programma zoals dat door de programmamakers is ontwikkeld, zou nooit door de controle komen, stelt het bedrijf. [EvG]