Ineke de Schepper wordt studentendecaan

De Schepper is 58 jaar en wil haar laatste arbeidsjaren bij Avans in de luwte werken. De afgelopen vier jaren bij DMCS waren tropenjaren. Na de reorganisatie in 2004 ontstond deze dienst, die helemaal van de grond af is opgebouwd. In die korte periode waren er twee directiewisselingen. De derde zit eraan te komen als de huidige interim-directeur Harm Beijer het stokje overdraagt aan een nieuwe directeur. Waarschijnlijk gebeurt dat dit najaar. Deze directeur moet nog worden geworven.

Er staat ook een interne organisatieverandering voor de deur. Om te voorkomen dat de directie te veel mensen moet aansturen – bij DMCS werken 72 mensen – komen er vier coördinatoren. Er is dan nog maar één directeur voor de dienst nodig. De Schepper gaf eerder al tijdens een bijeenkomst met het personeel aan dat zij niet op deze functie zal solliciteren. De Schepper blijft de interim-directeur van DMCS wel tot november ondersteunen, als dit nodig is.

Omdat Ton Kalkers dit najaar als studentendecaan in Den Bosch vertrekt, kon De Schepper zijn functie overnemen. Door een ruil met de Tilburgse decaan, kan zij in Tilburg gaan werken.

De adjunct-directeur geeft toe dat het geen voor de hand liggende keuze was om decaan te worden, maar dat ze dit gewoon heel graag wilde. ‘Ik heb het altijd leuk gevonden.’ In een brief aan de DMCS-medewerkers laat zij weten dat het directe contact met studenten is blijven trekken. ‘Als oud-docent Frans en voormalig voorzitter toelatingscommissie van de HEAO had ik in het verleden veel contact met (potentiële) studenten. Ik vind het een prachtige functie om mijn carrière mee te beëindigen en heb er dan ook echt zin in.’ [PM]