Nijmeegse huisbaas mag ex-studenten uitzetten

De uitspraak is van belang omdat het de eerste keer is dat huurbeëindiging voor oud-studenten onder de rechter komt sinds het campuscontract in de wet is opgenomen. Met de uitspraak is de hardheid van de wet bewezen: afgestudeerden moeten binnen een jaar een ander onderkomen zien te vinden.

In augustus 2007 begon de SSHN met een opschoonactie: ze vroeg al haar 650 huurders van 26 jaar en ouder of ze nog wel als student waren geregistreerd. Bij ongeveer de helft bleek dat niet het geval. Op tien huurders na ging iedereen akkoord met huurbeëindiging per 1 juli. Nu de rechter de oud-studenten in het ongelijk heeft gesteld, is volgens SSHN de kous af. ‘Ze hebben althans hun medewerking beloofd, dus een hoger beroep lijkt me niet waarschijnlijk’, aldus een woordvoerder.

Niet alleen SSHN lichtte het huurdersbestand de afgelopen maanden door. DUWO, de grootste sociale studentenhuisvester van de Randstad, is in Delft verwikkeld in een uitzettingsprocedure. De uitspraak in Nijmegen zal het proces daar naar verwachting bespoedigen.

Brancheorganisatie Kences is blij met de uitspraak. ‘Eigenlijk is het gek, maar voordat het campuscontract in de wet werd gezet, zijn huisvesters bij dit soort zaken altijd in het gelijk gesteld. Die konden altijd aantonen dat hun woningen waren bedoeld voor studenten. Maar omdat het definitief in de wet is opgenomen, was nieuwe jurisprudentie nodig. Die is er nu.’ [TdO/HOP]