Onderhoud is big business, Avans pikt graantje mee

Maintenance (onderhoud) is big business. Nederland wil zich graag profileren als ‘Maintenance Valley’. Jaarlijks gaan er miljarden euro’s  om in deze sector. Denk bijvoorbeeld aan het onderhoud van grote bedrijven als Shell Moerdijk. Er valt ook een hoop in te besparen, door onderhoud verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door onderhoudsvriendelijke installaties te ontwerpen, maar ook door preventief op te treden.

Met behulp van ICT-toepassingen, het ontwikkelen van sensoren, meetpalen en andere innovatieve ideeën kan de onderhoudsindustrie verbeteren. Maar ook vragen als ‘hoe manage je de vervanging van onderdelen?’, zijn belangrijk om de duurzaamheid van installaties te verhogen. Hiervoor is samenwerking nodig tussen de verschillende technische disciplines, zoals elektrotechniek, werktuigbouwkunde en ICT.

De scholen en bedrijven werken samen in het vernieuwen van bestaande opleidingen en maken van nieuwe opleidingen voor de maintenance-industrie, waarbij studenten makkelijk kunnen doorstromen van mbo naar hbo. Er wordt serieus overwogen om  een Engelstalige bachelor Maintenance te ontwikkelen  en er loopt een aanvraag voor een lectoraat en een leerstoel.

Op het moment is bij Avans al een virtuele leeromgeving ingericht waar ook mbo-studenten gebruik van kunnen maken. Dit is een testomgeving om onderhoudsmogelijkheden te ontwikkelen en onderzoeken.

De overheid heeft er veel geld voor over om de maintenance-industrie in Nederland naar een hoger plan te krijgen en investeert miljoenen in projecten. World Class Maintenance is de overkoepelende naam voor een samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en allerlei andere verwanten organisaties. Avans Hogeschool participeert in het Maintenance Onderwijs Consortium, een samenwerking tussen Avans, Hogeschool Zeeland, vijf roc’s in de regio en Kenniscentrum Kenteq.

Of de JFS in Nederland komen, is nog steeds de vraag. Maar daarmee valt of staat de ontwikkeling van de maintenance-industrie in Brabant niet, aldus Ruud Hoogenboom, die samen met Carel Geenen en een aantal docenten vanuit Avans bij het maintenanceproject betrokken is.

Zuidwest Nederland is een belangrijk gebied in Maintenance Valley en huisvest een goede mix aan bedrijven die met hoogwaardig onderhoud te maken hebben, zoals de Nederlandse Gasunie, het Logistiek Centrum Woensdrecht en Wärtsilä Propulsion Netherlands. Die bedrijven snakken naar verder technische ontwikkeling van onderhoud om daarmee hun economische positie in Nederland en daarbuiten te kunnen versterken.

Hoogenboom verwacht veel van World Class Maintenance. ‘Ik heb al heel wat projecten gezien, maar wat me hier opvalt, is dat iedereen enthousiast samenwerkt. Er is een groot draagvlak voor deze plannen.’ [PM]