One bus can make a difference

Een echte bus past niet door de draaideur van het gebouw aan de Hogeschoollaan, daarom hebben de studenten een knalrode bus op een laken geschilderd.

Door fictieve onderdelen te verkopen, zamelen ze geld in voor een echt busje voor het project van de Zuid-Afrikaanse Thami Kuzwayo.

Kuzwayo heeft in zijn land een dans- en theatergroep opgericht. Hij reist door het hele land om met zijn voorstellingen mensen bewust te maken van de aidsproblematiek en te informeren over deze ziekte.

Studenten en medewerkers kunnen geld doneren en eventueel op de foto ‘in’ de bus. De actie loopt goed. Halverwege de ochtend hebben de studenten al tweehonderd euro opgehaald van medewerkers en studenten van Avans. ‘Sommige studenten zeggen gelijk dat ze niet zoveel geld hebben. Dat maakt niet uit, we zijn met elke cent blij’, vertelt student Lot van der Velden.

De studenten CMV doen voor ontwikkelingsorganisatie oneMan onderzoek naar het geefgedrag van jongeren. In het kader van hun afstudeeropdracht hebben de studenten deze actie op touw gezet.

Het streefbedrag is 1500 euro. ‘Als het vandaag niet lukt om dit bedrag te halen, gaan we misschien nog ergens staan. Maar eerst hebben we het nog erg druk met afstuderen’, zegt Van der Velden. [MK]