Protest tegen ov-chipkaart

Op www.ikwilmijnpasfototerug.nl zeggen de initiatiefnemers zich bestolen te voelen. ‘Laat de overheid weten dat ze eerst zeker moeten zijn van hun megaprojecten voordat ze ons op kosten jagen.’

Studenten hebben het al niet breed en pasfoto’s zijn duur, klagen zij. Als alle studenten er jaarlijks een moeten opsturen voor de almaar uitblijvende ov-chipkaart – sommigen doen dit al sinds 2005 – loopt dat in de miljoenen, rekenen ze voor. Tien dagen na de start van de petitie hebben ruim negentienhonderd studenten getekend.

‘Het is een ludieke actie met een serieuze ondertoon’, legt pabo-studente en initiatiefnemer Gepke Kruithof uit. De geest van mei ’68 blijft wat haar betreft in de fles.’We gaan er niet de barricaden voor op’, bezweert ze.

Na de zomer zal de petitie worden aangeboden aan staatssecretaris Huizinga van VWS. [GR/HOP]