RAU ontwerpt nieuwe kunstacademie

Paul Merks, projectmanager van de nieuwbouw in Den Bosch, maakte dat bekend. Een selectiecommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van Avans Hogeschool en de gemeente ’s-Hertogenbosch, is verantwoordelijk voor de keuze. ‘De selectiecommissie vindt dat RAU een inspirerend ontwerp heeft gemaakt. We hadden een uitstekende indruk van het bureau nadat we een project van hen hadden bezocht. Toen wisten we: dit is onze architect.’ De commissie bezocht van RAU het gebouw van CSG Sprengerloo in Apeldoorn (foto hiernaast). Avans hoopt dat het contract met het bureau binnen enkele weken rond is.

RAU presenteerde vorige maand zijn visie op de nieuwbouw van de Akademie voor Kunst & Vormgeving|St. Joost in Den Bosch. Die verlaat het huidige gebouw aan de Onderwijsboulevard en verhuist naar de overkant van de straat. Het toekomstige gebouw komt bovenop de techniekhal, naast het hoofdgebouw van Avans. Het krijgt een glazen gevel en wordt ingebouwd door een constructie van kunststof. Het bureau mag nu samen met Avans tot een definitief ontwerp komen voor de nieuwbouw. De architect neemt ook de uitbreiding van het hoofdgebouw aan de achterkant voor zijn rekening.

In december vorig jaar hadden zich 28 architectenbureaus gemeld voor het project van Avans. Afgelopen maand waren er nog vier architectenbureaus in de race. De studenten van de kunstacademie zullen enthousiast zijn over de keuze; na de presentaties van de vier architecten vorige maand hadden zij hun voorkeur al uitgesproken voor RAU. Daar toonde het bureau het ontwerp hiernaast voor de kunstacademie. [EvG]