Spannende finale bij snelschaaktoernooi

De twee waren aan elkaar gewaagd, volgens organisator Joost Frencken, docent bij ASIS. In de halve finale was de spanning al te snijden. Sebastiaan nam het op tegen Marco Huysmans, ICT-docent in Den Bosch. Er moest een extra partij gespeeld worden, omdat de eerste in een remise eindigde.

Dit jaar geen prijs voor academiedirecteur Nies Rijnders, de beste schaker binnen ASIS. In de kwartfinale werd hij uitgeschakeld door een blunder; een miszet kostte hem zijn koningin. Vorig jaar werd hij tweede en twee jaar geleden veroverde hij de eerste plaats.

Er schaakte slechts één dame mee. Lilit Safar-Zade, student aan de Academie voor Marketing en Bussiness Management in Breda, is trouwe deelneemster aan het toernooi. Alleen twee jaar geleden was er een Poolse deelneemster, zij schopte het toen tot de finale.

In totaal achttien studenten en medewerkers gingen de strijd met elkaar aan. Voor een fraaie beker en onmetelijke roem, luidde de uitnodiging.

Frencken hoopte op vijftig deelnemers. De organisator gaat nu nadenken hoe hij meer mensen kan bereiken. ‘Ik kan me niet voorstellen dat er maar achttien schakers binnen Avans zijn. Ook van Avans Den Bosch en Tilburg zijn de schakers welkom.’ [KvG]