Stimuleringsprijzen allochtone studenten noodzakelijk

Minister Plasterk reikte vorige maand de Echo-awards uit aan allochtone studenten uit hbo en wo. Die verdienden er een zomercursus mee aan de UCLA in Californië. De winnaars zijn volgens Plasterk rolmodellen, omdat ze aan allochtone jongeren en hun ouders laten zien dat ‘succesvol zijn in Nederland ook voor hen is weggelegd’. Dat kan voor deze groep een stimulans zijn meer aandacht te geven aan hun onderwijsprestaties en persoonlijke ontwikkeling.

In antwoord op kamervragen van de PVV schrijft de minister dat hij er geen problemen mee heeft dat de Echo-awards exclusief zijn bedoeld voor allochtonen. ‘Als de situatie zich zou voordoen dat autochtonen in een maatschappelijke achterstandssituatie verkeren en op grond van negatieve beeldvorming gediscrimineerd zouden worden, dan lijken mij prijzen als de Echo-awards voor autochtonen ook opportuun.’ [TdO/HOP]