Vodcasts met goede ideeen van docenten

Op die manier kunnen goede ideeën gedeeld worden. Bij de Academie voor ICT & Media is bijvoorbeeld een docent die studenten hun  tentamens via Blackboard laat maken. Dit doet hij omdat hij regelmatig onleesbare antwoorden van studenten krijgt. Maar hoe pak je dat aan? Hierover gaat Clause de eerste vodcast (filmpje geschikt voor internet) maken.

Het viel Clause op dat docenten heel weinig van elkaar weten. Hij hoopt met het publiceren van filmpjes op internet, dat kennis beter gedeeld wordt. De vodcasts worden waarschijnlijk onder meer op Blackboard en You Tube gepubliceerd.

Er kan op gereageerd worden. Men kan bijvoorbeeld een waardering voor het idee geven of tips toevoegen. Uiteindelijk komen de vodcasts ook op de wiki te staan die het LIC aan het maken is en waar ook een onderdeel over e-learning in komt.

Clause krijgt hulp van enkele collega’s van het LIC waaronder Gert de Heer en een docent en studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design, maar kan nog meer hulp gebruiken. Hij denkt dat de vodcasts levendiger worden als docenten en studenten er zelf aan meewerken. ‘Het moeten geen didactische, belegen filmpjes worden.’

Hij roept docenten, die denken dat ze een goede oplossing hebben gevonden voor een probleem bij lesgeven, op om contact met hem op te nemen. ‘Op die manier kunnen docenten hun oplossingen voor zaken waar anderen ook mee worstelen, zichtbaar maken.’ [PM]