Buitenplaza morgen ‘interactief’ geopend

Als de zon schijnt, worden de groene zitelementen op de binnenplaats al intensief gebruikt. Ze zijn onderdeel van het kunstwerk ‘De Synaps’. Er komt nog een object bij, maar het vervaardigen van dit beeld liep vertraging op. Dat neemt niet weg dat Avans de buitenplaza morgen toch feestelijk opent. ‘Het markeert weer een volgende stap in de oplevering van de nieuwbouw’, zegt een van de organisatoren, Sanne Vermijs.

‘De Synaps’ is ontworpen door Herman Lamers. Synaps betekent letterlijk: de ruimte tussen de zenuwcellen in de hersenen waar boodschappen worden doorgegeven. De kunstenaar wil hiermee de kennisoverdracht die bij Avans plaatsvindt, uitdrukken. Het primitieve beeld dat erbij komt, moet een contrast gaan vormen met het systematisch gevormde wortelstelsel van de groene elementen.

Na de interactieve act is er nog een drankje voor de bezoekers. De hele gebeurtenis zal ongeveer een kwartiertje duren, schat Vermijs. ‘Het moet een leuke break in de dag zijn voor studenten en medewerkers.’

De ruimte rondom het nieuwe gebouw van Avans aan de Hogeschoollaan in Breda moet nog verder aangelegd worden. Men verwacht dat dit eind dit jaar voltooid is. Er komen lichtglooiende grasvelden rondom Xplora met bomen, paden, bankjes en een vijver. [PM]