Het heeft even geduurd en wat geld gekost maar vandaag opent het Graphic Design Museum dan eindelijk zijn deuren. Na een verbouwing van veertien miljoen euro is iedereen natuurlijk benieuwd wat er in het museum, voorheen De Beyerd, zoal te zien en te doen is. In een groot artikel in nrc.next van vandaag wordt een tipje van de sluier opgelicht.
Op aanraakschermen zijn interviews met zeven bekende Nederlandse ontwerpers te zien, één muur wordt gevuld met affiches die door een computer worden ontworpen met willekeurig van het internet geplukte gegevens. In drie ondergrondse zalen wordt de ontwikkeling van het vak in de afgelopen eeuw getoond. Er is ook een zaal waar kinderen met magneten zelf hun eigen billboards kunnen samenstellen.
Een vraagstuk waar het museum mee worstelt, is de aankoop en het behoud van digitaal werk zo is te lezen in nrc.next. ‘Wat koop je dan precies? En hoe zorg je ervoor dat wat je koopt ook toegankelijk blijft nu software zo snel verandert en veroudert?’, vraagt Esther Cleven, conservator van het museum zich af.
Kijk op www.graphicdesignmuseum.nl voor meer informatie. [AR]
Punt. Of had jij nog wat?