Inholland ontslaat imam

Docent en imam Bahaeddin Budak verzorgde een adviesrubriek op de website van de Nederlandse Islamitische Omroep. Een Turks meisje van zeventien vertelde dat ze door haar neef was verkracht. Ze durfde er niet met haar familie over te praten, want die zou haar verstoten. ‘Wat is het islamitische oordeel hierover?’, vroeg ze.

Budak begon met de islamitische variant op het ‘korterokjesverwijt’: ‘De profeet Muhammed (vrede zij met hem) zegt: iedereen die in Allah en de laatste dag gelooft mag niet alleen met een vrouw zijn zonder mahram, want anders zal de Satan de derde persoon zijn.’ Alle mensen hebben immers goede en slechte eigenschappen en daar moet je rekening mee houden, vindt de imam. ‘Je doet je zelf goed om niet in een gesloten ruimte te verblijven met een man waar een derde niet makkelijk binnen kan komen.’

Dat antwoord schoot het weblog GeenStijl in het verkeerde keelgat. Hiermee legt de imam de schuld bij het meisje, vonden de webloggers. Ook voorzitter Geert Dales van de Hogeschool Inholland kwam in het geweer. Zo’n opvatting hoort volgens hem niet thuis bij Inholland. De imam had het meisje direct naar de politie moeten doorverwijzen.

De imam hield vast aan zijn antwoord, dus vloog hij de laan uit. Op radio 1 lichtte Dales toe: ‘Hij kan blijkbaar het onderscheid niet maken tussen wat de islam vindt, wat de Koran vindt en wat er in de Nederlandse rechtsorde gebeurt.’ De imam zou de verkrachting volgens Dales niet ondubbelzinnig een zonde hebben genoemd.

Dat laatste strookt echter niet met de feiten. Verderop schreef Budak: ‘In de islam is het duidelijk dat seks voor de nikah [het huwelijk] niet is toegestaan. Dit is een grote zonde. Als de persoon dit ook nog in de vorm van verkrachting begaat is het bij Allah swt alleen maar een grotere zonde. Zolang jij hem niet vergeeft zal Allah swt hem in het hiernamaals hiervoor straffen.’

Budak gaf het meisje uiteindelijk drie mogelijkheden. Ze kon ten eerste naar de rechter stappen. Als ze dat niet wilde, omdat haar familie haar dan zou verstoten ‘voor iets waaraan jij geen schuld hebt’, dan zou ze het toch aan iemand moeten vertellen, om haar neef angst aan te jagen. ‘Laat je zeker niet misbruiken en wees niet bang om dit probleem toch met iemand te bespreken die je vertrouwt’, schrijft Budak.

Als derde en laatste mogelijkheid zag hij de vergeving en de afspraak met de neef dat het nooit meer zou gebeuren. ‘Dit is natuurlijk het moeilijkste wat je kunt doen.’ Zo lijkt het alsof hij het liefst wil dat de vrouw haar verkrachter vergeeft. Niet best, oordeelt Inholland.

De imam zegt dat hij verkrachting absoluut niet wilde goedpraten en snapt niet dat de hogeschool hem zomaar wegstuurt. ‘Voelt u zich het slachtoffer van een hetze?’, vroeg een radioverslaggever. Nee, antwoordde hij: ‘Inholland is het slachtoffer.’

Daar dacht Geert Dales anders over. ‘We kunnen echt wel zelf denken, daar hebben we [het weblog] GeenStijl niet voor nodig. Ik heb goed gekeken naar al zijn opmerkingen en die gewikt en gewogen.’ [BB/HOP]