Nieuw lectoraat: Mechatronica

ATM, het ROC Midden-Brabant, vijf bedrijven en brancheorganisatie FEDA participeren in het lectoraat. ‘De bedrijven stellen een mandag per week beschikbaar aan het lectoraat’, vertelt academiedirecteur Harrie de Werd. Dat betekent dat er een dag per week mensen uit het bedrijfsleven bezig zijn binnen de kenniskring van het lectoraat. Hierin zitten ook docenten van het ROC en ATM.

Mechatronica is alles waar elektrotechniek en mechanica samenkomen. ‘Alle attracties in de Efteling bestaan uit mechatronica. Maar ook in productiebedrijven wordt het veel toegepast’, zegt De Werd.

Het is de bedoeling dat het lectoraat zich richt op concrete problemen. ‘Geen wetenschappelijk georiënteerd onderzoek. Het moet redelijk snel een toegevoegde waarde hebben voor de participerende bedrijven’, legt de academiedirecteur uit.

De voorkeur van De Werd gaat uit naar onderzoeksprojecten waarin hbo-studenten zijn betrokken bij de onderzoek- en ontwerpfase en mbo-studenten bezig zijn met de uitvoering.

Er is nog geen lector voor het lectoraat, de wervingsprocedure hiervoor gaat binnenkort van start. [AR]