Pabostudent zet zich in voor stageschool

Minke Starink liep vier maanden stage op basisschool Peu et Content in Paramaribo. Ze stond één maand voor de klas. De overige weken gaf ze extra bijlessen, zodat sommige kinderen toch door konden naar de volgende groep.

Na een week of twee merkte Starink dat als het hard regende het hele schoolplein in één grote modderpoel veranderde. ‘De kinderen konden dan een week lang niet buiten spelen en moesten dus binnen op de gang blijven. Bij 34 graden Celsius worden ze dan toch knap vervelend.’

De school had al plannen om het probleem aan te pakken en de afwatering van het gebouw en het plein te verbeteren. ‘Het materiaal was al aanwezig, maar het geld ontbrak om het aan te leggen. Ik heb toen besloten om daarvoor te zorgen door kennissen en bedrijven in Nederland te benaderen’, vertelt Starink. Inmiddels heeft zij 850 euro overgemaakt aan de school.

De afwatering van het schoolgebouw is al verbeterd. ‘Ik wil er nu nog voor zorgen dat het plein geëgaliseerd wordt en dat er een pad wordt aangelegd, zodat de kinderen niet door de modder hoeven te lopen voordat ze de school binnengaan.’ Starink hoopt nog minimaal 650 euro bij elkaar te krijgen om het project WaterWeg af te ronden.

Volgend jaar gaat de student nogmaals op bezoek in Suriname. ‘Ik wil nog veel meer van het land zien, maar ik neem ook nog een cadeau mee. Basisschool D’n Overkant uit Etten-Leur schenkt hun oude lesmethodes aan de school in Paramaribo en die ga ik brengen.’

Kijk voor meer informatie over de actie WaterWeg op minkestarink.waarbenjij.nu. [MK]