Rommel ATGM-hal: The Neverending Story

Het begint zo langzamerhand een traditie te worden tijdens vergaderingen van het studentenplatform van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu in Breda: de rotzooi in de ATGM-hal. Deze hal is een ontmoetingsplaats voor de studenten waar zij ook eten, drinken en niet altijd alle rommel opruimen. Dat is al langer een doorn in het oog van medewerkers en schoonmakers en resulteerde ondanks vele waarschuwingen in april van dit jaar tot een eet- en drinkverbod.

Gisteren kwam Bas van Pruijssen, servicemanager van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF), praten met het studentenplatform in de hoop tot een oplossing te komen. ‘Je eigen rotzooi opruimen ligt voor de hand. Daarnaast is het belangrijk dat je anderen aanspreekt op rommel die zij maken’, zei Van Pruijssen.

Volgens docent Nicole van den Braak en aanwezige studenten heeft aanspreken geen zin. ‘Als er niet naar je geluisterd wordt, dan doe je dat na een tijdje niet meer.’

Studenten zoeken de oplossing liever in de vuilnisbakken die in de ATGM-hal staan. Of eigenlijk niet staan. ‘Gisteren moest ik de hele hal door voor ik een bak gevonden had’, meldde een van de studenten. ‘Studenten zijn lui. Waarom worden er geen bakken in het midden van de tafels geplaatst, dan hoeven ze het er alleen nog maar in te schuiven’, opperde een ander.

Van Pruijssen zegde toe te onderzoeken of het mogelijk is om andere bakken in de hal te plaatsen. ‘Overigens is dit geen probleem van alleen deze academie. De hele hogeschool heeft last van vervuiling, het lijkt een maatschappelijk probleem.’ De medewerker van DIF kijkt ook naar de mogelijkheden om grote posters op te hangen die mensen wijzen op het opruimen van de rommel.

Bij de verbouwing van de Lovensdijkstraat moet volgens de studenten bovendien goed gekeken worden naar de plaatsing van de kantine. ‘Nu loop je de kantine uit en sta je weer op de gang. In de andere gebouwen loop je dan een uitnodigende ruimte in. Dat is hier niet. De aula hier is een donker hok met wat stoelen en tafels.’

Een echte oplossing leek gisteren nog niet te zijn gevonden. Maar Nicole van den Braak sprak wel het voornemen uit om het eet- en drinkverbod met ingang van het nieuwe schooljaar op te heffen. ‘Dan beginnen we weer met een schone lei.’

Wordt ongetwijfeld vervolgd. [AR]