Wageningen verliest kort geding om Resource

De voorzieningenrechter van de Rechtbank Arnhem deed deze uitspraak vrijdag in een kort geding dat was aangespannen door de stichting Cereales, uitgever van onder meer Resource. Deze had de Europese aanbesteding van de uitgave van het universiteitsblad eind mei verloren van Hemels Publishers, dat voornamelijk bedrijfsbladen maakt voor grote opdrachtgevers als Mercedes en KLM. Dat leidde tot flinke protesten van studenten en medewerkers van de universiteit.

Het belangrijkste bezwaar van de rechtbank tegen de aanbestedingsprocedure is dat de zogenoemde ‘beoordelingsleidraad’ niet vooraf aan de aanbieders is kenbaar gemaakt, terwijl de offertes daarmee zouden worden beoordeeld. Het verweer van Wageningen dat ze ‘strategische biedingen’ wilde voorkomen wees de rechtbank van de hand. In de leidraad stonden bovendien andere criteria dan in het ‘bestek’ waarmee de inschrijvers werkten.

De grote vraag nu is of Wageningen een nieuwe aanbestedingsprocedure wil beginnen of dat ze ervoor kiest om zelf redacteuren in dienst te nemen. Dan is aanbesteding niet nodig. Vanmiddag overleggen de universiteit en Cereales over de nieuwe situatie. [HC/HOP]