Charissa Quiten schrijft beste artikel

Alle vierdejaarstudenten Sociale Studies in Breda moeten voor hun afstuderen een project bij een externe opdrachtgever uitvoeren én ze moeten een innovatief artikel schrijven dat gepubliceerd zou kunnen worden in een vakblad.

Uit de 170 artikelen die dit jaar werden geschreven, werden er tien genomineerd om in aanmerking te komen voor ‘best geschreven artikel’. De winnaar werd vanmiddag tijdens een ‘afstudeersymposium’ in de collegezaal van Avans in Breda bekendgemaakt. Eerst gaven deskundigen uit het werkveld ieder een omschrijving van de scripties.

Opvallend was dat twee artikelen gingen over Savannah, het meisje dat zo werd mishandeld door haar moeder en stiefvader dat ze stierf. Het leverde destijds een hoos aan kritiek op over het functioneren van Jeugdzorg.

Carlijn Rijntjes stelt in haar artikel voor dat het Deltaplan, dat de Jeugdzorg moet verbeteren, wordt gecombineerd met een ander kwaliteitstraject. Veronique Mennen zegt in haar artikel dat de media van de Jeugdzorg een ‘zondebok’ maken en stelt onder meer een mediacode voor. Dit leverde een heftige reactie op uit het publiek. ‘Je kunt de media de schuld niet geven’, zegt een student. ‘De Jeugdzorg is niet in orde.’

Katja van der Linden, eindredacteur van Punt en lid van de jury, legde vanmiddag uit aan welke voorwaarden een artikel moet voldoen om publicabel te zijn. ‘Belangrijk is hoe je begint. Het begin moet pakkend zijn, anders stoppen mensen al meteen met lezen.’ Ze noemde ook ‘de rode draad vasthouden’ en ‘jargon vermijden’ als tips en: ‘gebruik geen gezwollen taal: schrijf het op zoals je het aan je oma zou vertellen’.

Winnares Charissa Quinten schreef een artikel over het ‘fysiek inperken’ als sanctie in de kinderopvang. Van de protocollen hiervoor komt in de praktijk weinig terecht. Volgens de jury is dit het beste artikel van de tien omdat het helder en in eigen bewoordingen geschreven is en een pakkend begin heeft.

De tien artikelen zijn afgedrukt in het Jaarboek Sociale Studies 2007-2008. Na de bekendmaking van het beste artikel, waren er nog enkele workshops voor deelnemers van het symposium. [PM]