Donald Duck meest gelezen onder studenten

Een op de tien studenten leest het vrolijke weekblad. Daarnaast kijkt een student ongeveer drie uur per dag televisie en brengt dagelijks 5,5 uur door op internet. Bij de vrijetijdsbesteding is een lidmaatschap van een studentenvereniging niet populair; 79 procent van de ondervraagden laat zo’n vereniging links liggen. Wel is 58 procent lid van een sportclub.

Het studentenonderzoek ging natuurlijk vooral over de studie en de financiële situatie van de studenten. Hbo’ers steken gemiddeld 25,5 uur per week in hun studie, wo’ers ruim 27 uur. Daarnaast wordt er zo’n tien uur per week gewerkt tegen een uurloon van gemiddeld 8,50 euro. Een student heeft gemiddeld 575 euro per maand te besteden, tegenover 300 euro aan vaste lasten. Van de vrouwelijke studenten woont 60 procent op kamers, tegen 52 procent van de jongens.

Ruim 71 procent van de ondervraagden zegt nooit rood te staan. Bijna tweederde van de studenten studeert zonder lening en 29 procent heeft een lening bij de Informatie Beheergroep. Slechts 3 procent leent bij zijn of haar ouders.

Een op de zes studenten heeft nog geen idee wat hij of zij gaat doen na afstuderen. Ongeveer 42 procent wil na de studie werken, 15 procent studeert verder en 9 procent gaat een lange reis maken. [EvG]