Geen 15.000 euro, wel game op de markt

De Parijse jury was onverbiddelijk in de wereldfinale van de Imagine Cup, een wedstrijd van Microsoft waarvoor een X-box-game moest worden ontwikkeld met als thema milieu. Joore had met de eindpresentatie van zijn spel ‘Guardian of Eden’ een mooi plekje in het Louvre, maar toch strandde hij in de eerste ronde. ‘Waarschijnlijk omdat de game niet direct invloed had op het milieu’, speculeert hij.

Andere deelnemers hadden hele cijferberekeningen gemaakt over hoeveel energie en CO2-uitstoot hun spel bespaart. ‘Dat hadden wij niet, wij wilden mensen bewust maken’, stelt Joore, die de game samen met twee studenten van de Hogeschool Rotterdam had gemaakt. De Nederlandse finale van de Imagine Cup had hij juist gewonnen, omdat de jury meer in zijn spel zag dan in de spellen met de berekeningen. Helaas voor Joore dacht de nieuwe jury daar dus anders over.

‘Het is even een tegenvaller, maar ik ben wel erg tevreden. Het was een fantastische ervaring met alle uitstapjes in Parijs. We kregen met z’n allen een cruise over de Seine. Echt supercool’, geniet hij na. Maar komt zijn spel nog op de markt? ‘Tuurlijk’, zegt hij. ‘Microsoft Nederland gaat ons daarbij begeleiden. We hebben al met investeerders gepraat. Ik kan nog niet exact zeggen wat er staat te gebeuren, maar ik denk dat het wel goed komt.’ [EvG]