Oud-student Ruud Smeelen wint Archiprix

‘Poliphili in de uiterwaard, een productiepark in Arnhem’ heet het plan van Smeelen. De jury sprak van een ‘schitterend plan voor de introductie van een wilgenplantage in Meinerswijk bij Arnhem’. De locatie is een groene enclave die aan de plannen van projectontwikkelaars is ontsnapt. Het plan stelt voor om het gebied te bestemmen als een productiepark van wilgenhout. ‘De inspirerende nieuwe functie geeft een impuls aan het gebied en bewaart tegelijkertijd de unieke bestaande kwaliteiten’, meldt het juryrapport. Er is inmiddels overleg met het ministerie van Landbouw om tot uitwerking van de plannen te komen.

Iwan Westerveen kreeg een eervolle vermelding voor zijn project ‘hEERLIJK productieLANDSCHAP’. Daarin zorgt hij voor een betere inpassing van intensieve varkenshouderij in het Brabantse landschap. ‘Niet alleen een intelligente oplossing voor een zeer actuele opgave, maar het biedt tevens een boeiende ruimtelijke strategie om het Brabantse landschap op een bijzondere wijze te verrijken’, aldus de jury.

In totaal vijf oud-studenten van Avans onder de genomineerden is een buitengewoon aantal. Naast Smeelen en Westerveen stonden ook oud-studenten Thijs Kieboom en Rolf Moors (met ontwerpen voor openbare gebouwen in Tanzania) en Jan-Hubert Bisschops (met een originele galerijflat) op de shortlist. ‘Daar ben ik hartstikke trots op. Volgens mij is dat nog niet eerder voorgekomen’, zegt Peter Hollants directeur van de ABM. ‘Dat de hoofdprijs en een eervolle vermelding naar onze oud-studenten gaan, is een prachtige resultaat.’

Het enige minpuntje is dat de studenten geen van allen namens Avans deelnemen aan de wedstrijd. ‘De naam van Avans is niet terug te lezen bij de Archiprix, omdat de studenten nu een vervolgopleiding doen. Dat is jammer, want dat zegt wel iets over ons’, meent Hollants. Na een opleiding Bouwkunde in Tilburg, met als profiel architectuur, zijn de studenten gaan doorstuderen aan academies voor bouwkunst.

De Archiprix wordt jaarlijks uitgereikt aan aanstormend talent in de architectuur. Voor deze prijs selecteren de academies voor bouwkunst en de technische universiteiten hun beste studentenplannen. Kijk voor het winnende ontwerp op www.archiprix.nl. [EvG]