Drukte bij Avans: schooljaar echt begonnen

Op verschillende plekken in Breda staan grote tenten voor de introductiekampen voor eerstejaarsstudenten. Ook in Den Bosch krioelen vele honderden studenten door de gangen. De nieuwbakken studenten hebben hun eerste kennismaking met het gebouw en kunnen geen betere start maken met direct een kopje koffie en een Bossche bol.

Vele tientallen groepjes krijgen een rondleiding door de gebouwen. Na het officiële deel breekt het feestelijke deel van de introductie aan en worden de studenten met bussen naar hun introkamp verscheept. De ict’ers in Den Bosch gaan te fiets: zij gaan bowlen. ‘Maar we hebben net moeten ondertekenen dat het onze eigen schuld is als we dood gaan. Dat belooft niet veel goeds voor de volgende dagen’, lacht Informaticastudent Marco van den Oever.

Bestuursvoorzitter Harry Koopman opende het schooljaar afgelopen maandag voor het personeel in de Beekse Bergen in Hilvarenbeek. Hij vertelde dat Avans veel doet om de uitval onder studenten te verminderen. Zo starten er in september enquêtes onder studenten om te kijken wat voor type student zij zijn. Zijn ze bijvoorbeeld een statuszoeker, idealist of zelfontplooier? Als een student beter weet wat voor type hij is, kan hij beter kiezen, is de gedachte. Daardoor vermindert de uitval. De school wil het ook weten voor een nieuwe marketingstrategie. Daarin wil Avans meer aansluiten op de leefwereld van de student, vertelde Koopman in zijn openingswoord.

Koopman noemde het als één van de ontwikkelingen die voortkomen uit het Meerjarenbeleidsplan 2007-2010, waarvan de invoering volgens Koopman gestaag vordert.

In het partycentrum van de Beekse Bergen in Hilvarenbeek waren een kleine 500 docenten en medewerkers aanwezig. Zij konden diverse workshops volgen en kregen een barbecue. Voor Koopman was het zijn laatste openingsspeech, de voorzitter stopt dit jaar in deze functie. [PM,EvG]