Geen auto van de zaak maar stages

Volgens Techno! zijn stages de beste manier om aan personeel te komen. Door middel van een stage raken studenten ingeburgerd in het bedrijf en zien ze vaak geen noodzaak om ergens anders te solliciteren. Ook trainingsdagen leveren voor een bedrijf veel op. Zo vertelt een medewerker van Philips dat ze bezig zijn met een carrièrepitstop;  bezoekers kunnen hun cv laten bekijken en krijgen sollicitatietraining, Philips geeft ook advies wat een goede vervolgstap in de loopbaan van de studenten zou zijn.

Op de derde plaats staat het contact met de onderwijsinstelling. Via bedrijvendagen, gastcolleges of projecten je bedrijf al tijdens de studietijd onder de aandacht brengen van studenten. Starters gaan namelijk het liefst aan de slag bij een bedrijf dat ze al kennen, zo blijkt uit onderzoek.

Echt niet doen, volgens Techno! is het werven van nieuw personeel via vacaturebanken. Maar weinig afstudeerders solliciteren namelijk op basis van vacatures uit databases. Alleen als het onderdeel is van een grotere wervingscampagne kan het werken.

Ook niet doen: de auto van de zaak. Veel starters nemen genoegen met een lager salaris en eigen vervoer als ze maar met plezier naar hun werk kunnen. Uit een onderzoek onder vijfhonderd hts’ers blijkt dat maar 3 procent is over te halen met een leaseauto of laptop.

De laatste ‘nee’ heeft betrekking op wedstrijden waarbij aankomend personeel een spelcomputer of iPod kan winnen. Het winnen van een prijs leidt er namelijk niet toe dat een pas afgestudeerde ook bij het bedrijf wil gaan werken dat de wedstrijd uitschrijft. [AR]