Miljoenen voor Roosevelt Academy

Dat meldt de regionale krant PZC. Het Middelburgse university college is officieel een dependance van de Universiteit Utrecht, maar opereert in de praktijk min of meer zelfstandig. Voor het ministerie maakt dat laatste niet uit: de Roosevelt Academy is een nevenvestiging en krijgt daarom twintig procent minder subsidie, wat neerkomt op 850 duizend euro per jaar.

Een woordvoerder van de instelling: 'Toen duidelijk werd dat we minder geld kregen dan we aanvankelijk dachten, zijn de diverse partijen op zoek gegaan naar de beste manier om het probleem op te lossen. Sluiting van de instelling is nooit aan de orde geweest.'

Uiteindelijk is besloten tot oprichting van een fonds: de Universiteit Utrecht stort daarin zes miljoen euro, de provincie Zeeland en een lokale woningcorporatie elk drie miljoen, de gemeente Middelburg twee miljoen en een lokale onderneming een miljoen euro.

Zeeland zorgt goed voor het schaarse hoger onderwijs binnen de provinciegrenzen. Eerder werd de Hogeschool Zeeland met vijf miljoen euro gespekt. Die instelling dreigde om te vallen als gevolg van de boetes die ze moet betalen voor haar rol in de hbo-fraude. [TdO/HOP]