Olympische medaille voor oud-student

Onder de beste topsporters van de wereld zijn ook oud-studenten van Avans Hogeschool. Samen met de beste sporters van ons land vertegenwoordigden zij de Nederlandse equipe op de Olympische Spelen van Beijing. En met groot succes, want Nederland behaalde zeven gouden, vijf zilveren en vier bronzen medailles. Een ervan werden gewonnen door oud-student van Avans: judoka Deborah Gravenstijn die Fysiotherapie studeerde in Breda.

Gravenstijn werd acht jaar geleden nog vijfde in Sydney, vier jaar terug won ze al het brons in Athene, maar nu overtrof ze zichzelf door er met het zilver vandoor te gaan. ‘Ik wist dat ik het kon. Dit zilver is heel mooi’, was haar eerste reactie op tv. Voor Gravenstijn was het haar laatste Olympische optreden. Ze denkt dat ze voor de volgende Spelen in 2012 te oud is.

Het Nederlands hockeyteam speelde een zenuwslopende wedstrijd om de derde plaats op de Olympische Spelen. Aanvaller Matthijs Brouwer oud-student Management, Economie en Recht in Den Bosch bewees zijn waarde door te scoren tegen Pakistan. Na de zilveren medaille in Athene vier jaar geleden, verloren de hockeyers dit jaar echter de strijd om het brons van Duitsland. Brouwer sloot met bijna tweehonderd interlands zijn interlandcarrière af in China.

Avansstudent Marion Denis maakte het allemaal van dichtbij mee. Zij mocht met elf Nederlandse studenten naar de Spelen met Ernst & Young. De hockeywedstrijd tussen Nederland en Pakistan beleefde zij vanaf de tribune. In de hitte van Beijing stond ze druk mee te hossen in het Holland Heineken House. ‘Het is een heel mooi toernooi. Ook ben ik bij de huldiging geweest van de gouden en zilveren medailles van de roeiers. Het is echt heel gaaf hier.’ [EvG]