Xplora niet meer op zaterdag open

‘Op drukke dagen kwamen er ongeveer twintig tot dertig studenten’, zegt Ellen Simons, manager van Xplora. ‘Daarvoor moesten er twee Xplora-medewerkers en twee facilitaire medewerkers aanwezig zijn en het hele gebouw verwarmd worden. De kosten waren gewoon te hoog voor het aantal studenten dat gebruik van Xplora maakte’, zegt Simons.

Ze vindt het wel jammer, maar je met moet ook reëel zijn, vindt ze. ‘Veel hbo’ers wonen nog bij hun ouders en komen op zaterdag niet terug naar school om te werken. Ze hebben vaak ook een baantje. Eigenlijk zou het beter zijn geweest als we op zondag open waren. Op zondagmiddag beginnen veel mensen weer met werken, dat zien wij aan het aantal gebruikers van blackboard (de elektronische leeromgeving van Avans, red.).’ Het speelt volgens de manager ook mee dat er geen onderwijsactiviteiten op de school zijn op zaterdag.

Ze vindt dat het de moeite waard was om te proberen of openstelling op zaterdag zou werken. ‘Voor hetzelfde geld lukt het wel. Bij universiteiten werkt het wel, maar die studenten wonen vaker op kamers, misschien dat het daar aan ligt.’

De openingstijden van Xplora zijn te vinden op de portal van Avans. De leer- en werkomgeving in de kunstacademies in Breda en ’s-Hertogenbosch blijven wel op zaterdag geopend, daar vinden op zaterdag lessen plaats. [PM]