Bedrijven schuimen ict-opleidingen af naar personeel

Dat blijkt uit een jaarlijkse ict-monitor van adviesbureau Infirmo. Meer dan zestig procent van de bijna tweehonderd ondervraagde studenten en alumni wil graag een vast contract en een fulltime dienstverband. Nog geen veertig procent van de studenten verwacht na twee jaar nog voor hetzelfde bedrijf te werken; de overgrote meerderheid rekent tegen die tijd bovendien op een hogere functie.

De meeste ict’ers verwachten een aanvangssalaris tussen de tweeduizend en 2600 euro. Dat is een realistische inschatting: ongeveer de helft komt op een bruto maandbedrag in die richting uit. Opmerkelijk is wel dat in vijftien procent van de gevallen starterssalarissen van minder dan 1600 euro per maand worden geboden, ondanks de krappe arbeidsmarkt voor ict’ers. [TdO/HOP]