Bossche Chinareis voor onvergetelijke studietijd

‘Ik wil een reis organiseren die blijft hangen’, stelt Verhagen. ‘Ik zit nu in het vierde jaar maar over vijf jaar wil ik nog steeds kunnen zeggen: weet je nog, die studiereis.’ Het was zijn drijfveer om een verre trip te organiseren voor de studenten uit zijn jaar. En zo geschiedde: van 31 oktober tot 10 november gaan vijftig vierdejaarsstudenten Bouwkunde uit Den Bosch naar China. Het wordt de eerste Construction Tour.

‘De Civil Tour is er al jaren. Zij zijn in Dubai en San Francisco geweest. Bouwkunde gaat naar Berlijn, da’s om de hoek. Ik ging naar directeur Jan Reinhard en vroeg hem of ik een onvergetelijke reis mocht organiseren.’ Dat mocht en er is een commissie voor in het leven geroepen. Tachtig vierdejaars zijn ondervraagd welke bestemming het moest worden: Dubai, Egypte of China. De keuze viel op China. ‘In Beijing is het Olympisch Dorp helemaal nieuw. Er is veel bijzondere architectuur en het is mooi om te zien hoe de oude en de nieuwe stad met elkaar omgaan. De Chinese cultuur is ook interessant’, verklaart Verhagen de keuze.

De niet geringe kosten zijn 750 euro per persoon, maar over het aantal aanmeldingen had Verhagen niet te klagen. ‘We moesten tien studenten teleurstellen.’ Sponsor Continu Engineering betaalt bijna de helft van de reis. Zij geven sollicitatietrainingen en regelen stages. Nog even en de studenten mogen zich de eerste lichting noemen die de Construction Tour meemaken. ‘Misschien blijft het een terugkerend fenomeen’, hoopt de organisator. ‘Dat zou erg leuk zijn en er ligt nu ook een draaiboek, dus het kan.’ [EvG]