Brandalarm in Den Bosch

Velen denken aan een oefening of een flauwe grap, maar ook een daadwerkelijke brand is mogelijk. Met enige aarzeling grijpen de studenten en medewerkers vlug hun jas en tas en spoeden zich naar de dichtstbijzijnde nooduitgang. ‘Loop eens door, ik hou niet van hoogtes’, roept een student bovenaan de noodtrap. Ze lijkt zich meer druk te maken over het uitzicht dan over een eventuele brand.

‘Iedereen kan weer terug naar zijn werkplek, het gaat om een loos alarm uit de techniekhal’, klinkt het uit de speakers in het gebouw als de meeste studenten nog lang niet beneden zijn. Het blijkt dat er in de gang op de benedenverdieping van het gebouw, in het gedeelte van de technische opleidingen, een zakje met melkpoeder is aangestoken. Dat produceerde blijkbaar genoeg rook om de brandmelders af te laten gaan.

‘Gewoon een geval van baldadigheid’ stelt conciërge Gabriël Bras vast. ‘Maar het blijkt wel dat het hier goed beveiligd is. Het is de bedoeling dat alle studenten en medewerkers meteen naar buiten gaan als het alarm afgaat, maar dat doet helaas niet iedereen.’ [JM]