Bress heeft eigen accommodatie

BRESS had dringend behoefte aan een eigen stek. Dit contract zorgt ervoor dat sportcenter Inslag, aan de Nieuwe Inslag 99 in Breda, voor minimaal drie jaar in eigen beheer van de stichting is. ‘De oude accommodatie liep niet achteruit, maar holde achteruit!’ Zo gaf Van Beek de noodzaak van nieuwe faciliteiten weer. Op de oude locaties binnen de Avansgebouwen kwam de sportvereniging steeds meer in de verdrukking, doordat de ruimte in gebruik werd genomen voor onderwijsactiviteiten.

Het sportcenter Inslag heeft momenteel zes squashbanen, een ruimte voor vechtsporten, een aerobiczaal en een grote hal voor zaalsporten als futsal, volleybal en badminton. ‘Op de rol liggen plannen om een deel van de sporthal te verbouwen tot fitnessruimte. Ook hoog op de agenda staat een restyling van het café en de aankleding van het hele sportcentrum.’ Licht Mariëlle Zijlstra, vaste medewerker van BRESS, een tipje van de sluier op de verdere plannen.

Met 2000 actieve leden, behoort BRESS tot de drie grootste sportverenigingen van Breda. Een goede vijftien jaar lang bestaat de stichting al, maar nooit had ze de beschikking over een eigen sportcentrum. Tot nu. Hiermee heeft Breda een primeur: de eerste hbo-stad in Nederland met een eigen sportcentrum. De gemeente Breda bleek hier tijdens de ondertekening van het contract erg mee in haar nopjes, aangezien ze zich graag profileert als studentenstad met sport hoog in het vaandel.

Uit onderzoek onder de leden van BRESS, bleek dat zij een aantal aspecten erg belangrijk vinden voor hun sportvereniging. De studenten willen veel sporten voor weinig geld, een hoogwaardige accommodatie en een eigen plaats om samen te komen. BRESS hoopt met het in eigen beheer nemen van sportcenter Inslag, hier gehoor aan te geven.

Maar om zulke plannen te verwezenlijken zijn flinke investeringen nodig. In de Rabobank vond men een grote sponsor, die zich graag laat zien als een bank met oog voor studenten, sport en de stad Breda. De duur van de het contract is drie jaar met een optie voor nog eens drie jaar. Hiermee willen BRESS en de Rabobank aangeven dat ze uitkijken naar een langdurige samenwerking. [JM]