Terug naar overzicht

Dans met je medestudenten

Op donderdag 11 september staan op drie verschillende podia in het centrum van Breda onder anderen Erick E, de Partysquad en de Jeugd van Tegenwoordig. De week daarna op donderdag 18 september komt de Slam FM roadshow met Mental Theo naar de Markt in Den Bosch.

De Hbo-introfestivals worden georganiseerd door derdejaarsstudenten van de NHTV in Breda. Dennis Clareijs zit dit jaar in de organisatie en vertelt over het hoe en waarom van de programmering.

Ten opzichte van vorig jaar staat er nu veel dans geprogrammeerd, vooral in Breda. Hoe komt dat zo?

‘We hebben gekeken naar wat populair is bij de doelgroep. Vorig jaar was het vooral druk bij Erick E en de Partysquad. Die staan er nu dus weer. Verder kwamen er vorig jaar duidelijk meer bezoekers af op de danceacts dan op de rockbands. Daarom is er nu minder rock.’

Speelt dan ook mee dat in Breda rond dezelfde tijd ook Breda Barst wordt gehouden met veel rockbands?

‘Daar hebben we niet echt naar gekeken. Wel is het zo dat wij ook graag Kraak&Smaak wilden neerzetten, maar die staan ook op Breda Barst. Dus dat hebben we maar niet gedaan.’

Vorig jaar stonden er ook bands van Avansstudenten op het podium. Nu niet. Wilden jullie dat niet?

‘We hebben geprobeerd de band van studentenvereniging Virgo te krijgen. Maar vanwege de vakantie, kregen wij hun niet te pakken. Nu staan er inderdaad geen studentenbands op de programmering. We wilden ook ons eigen festival neerzetten en geen kopie van vorig jaar, daarom hebben wij ook geen oproep gedaan aan studenten om hun demo op te sturen. Dat deden ze vorig jaar wel.’

In vergelijking met Breda is de programmering in Den Bosch toch wel minder interessant. Hoe komt dat zo?

‘Naar het festival in Den Bosch komen minder mensen. Dus is het lastiger om sponsoring te vinden en werken we daar met minder middelen.’

Maar juist een goede bezetting trekt toch mensen?

‘Dat is waar. Ik denk ook wel dat het in de toekomst gaat komen. Je moet niet vergeten: in Breda zijn we al aan de viertiende editie toe. In het eerste jaar kwamen daar ook maar duizend mensen op af, nu zevenduizend. Zo moet het in Den Bosch ook groeien. Daarom hebben we nu ook de Slam FM tour geprogrammeerd als publiekstrekker. Het radiostation zendt zelf spotjes uit waarin reclame gemaakt wordt voor het festival.’ [AR]

Meer lezen?