Docenten ergeren zich aan studenten die te laat komen

Het maandblad Beroep:Docent hield een internetpeiling, waar 229 mensen uit het onderwijs reageerden, waaronder 69 hbo-docenten.

Uit het onderzoek komt niet alleen kritiek op de jeugd naar voren. Integendeel. Jongeren krijgen complimenten voor de handigheid waarmee ze nieuwe media gebruiken. Tegelijkertijd vinden docenten hen ook gemakzuchtig en wordt internet te vaak misbruikt. Een docent geeft als voorbeeld een hbo-scriptie waar als bronvermelding Google.

Positief is weer dat docenten hun studenten waarderen om hun openhartigheid en directheid (geeft 50 procent aan). Ook de verbale begaafdheid wordt gewaardeerd, maar het kan dan wel weer uitlopen op uitgekookt en calculerend gedrag, vindt bijna de helft van de respondenten.

Beroep:Docent weerlegt dat de huidige student zoveel anders zou zijn dan pakweg tien jaar geleden. Uit een onderzoek van het toenmalige HBO-Journaal blijkt dat docenten hen toen ook ‘passief en verwend, ongemanierd en niet gemotiveerd’ vonden. ‘Ze weten niets, maar toch staan ze met hun mening klaar’, was toen één van de opmerkingen.

In Punt 03, die vanaf donderdag in de uitdeelbakken ligt, staat een achtergrondverhaal over omgangvormen bij Avans. Ook studenten hebben trouwens zo hun eigen ergernissen. Bijvoorbeeld over docenten die e-mails niet of heel laat beantwoorden of ongemotiveerd voor de klas staan. [PM]

Het volledige onderzoek is gepubliceerd op http://www.beroepdocent.nl.