Drie Avanstreffers zorgen voor vijfde plek op Paralympics

Met de overwinning tegen Ierland sloot Oranje een goed toernooi af. De CP-voetballers hebben een motorisch probleem als gevolg van een hersenbeschadiging. Middenvelder Jeroen Voogd, student Commerciële Economie in Den Bosch, scoorde in de vijfde minuut al de eerste goal. Stephan Lokhoff, student HBO-Rechten in Den Bosch, zorgde in blessuretijd voor de 3-2 ruststand. In zijn honderdste interland besliste hij na rust het duel.

Vooraf was de verwachting dat er wel een medaille in zou zitten voor het Nederlands team. Dat lukte niet, doordat de eerste wedstrijd tegen Brazilië werd verloren met 1-0. Wel laat het Nederlands team met haar prestatie op het toernooi zien dat het dicht tegen de top drie van de wereld aan zit.

Rusland en Oekraïne zijn wel nog duidelijk een maatje te groot. Bondscoach Tom Langen windt er geen doekjes om hoe dat mogelijk is. Hij heeft zijn twijfels of de handicaps van de Russen eigenlijk wel zodanig zijn, dat ze mee mogen doen. ‘Dat is een oneerlijke en ongelijke strijd’, oppert hij op de site van de KNVB. Het keuringssysteem binnen het CP-voetbal staat al enige tijd ter discussie. [EvG]