Duitse studenten bij Sociale Studies

‘De studenten hadden voorafgaand aan dit studiejaar een cursus Nederlands moeten krijgen, maar dat is misgegaan’, zegt Latjes, docent rapportagetechnieken en informatica bij de ASH. Ooit doceerde hij Nederlands op de middelbare school. Vandaar dat de directie meteen aan hem dacht toen de Duitse studenten op school kwamen zonder enige kennis van de Nederlandse taal.

De studenten krijgen online NT2 aangeboden, een cursus Nederlands voor buitenlanders. Met dit programma leren de studenten in twintig lessen lezen, spreken en luisteren. ‘In Enschede gebruiken ze dit programma ook voor buitenlandse studenten en dat bevalt goed’, zegt Latjes. Hij begeleidt de studenten bij dit programma.

De tentamens van het eerste blok krijgen de studenten nog in het Duits, maar daarna moeten ze het toch echt in het Nederlands doen. Latjes verwacht dat ze voor het einde van dit studiejaar al redelijk in het Nederlands kunnen communiceren.

Het gaat om een pilot. Als het goed gaat, wil de academie volgend schooljaar meer Duitse studenten binnenhalen. [CB]