Een goed tweede HBO Intro Festival in Den Bosch

Nog voor etenstijd trapt Mental Theo af met zijn SLAM! FM on Tour. De old school die hij draait valt niet bij iedereen in de smaak, maar hij krijgt het publiek al wel wat los. Tweedejaars student Maatschappelijk Werk Tinke Remijn vindt de muziek wel wat hebben. ‘Ik heb niet echt naar het programma gekeken, maar nu draaien ze wel leuke muziek.’

Halverwege de avond is het de beurt aan DJ Olaf die de studenten mag vermaken met zijn feestmuziek. Guus Meeuwis mag natuurlijk in de Brabantse hoofdstad niet ontbreken. Al is het niet in real life, hij komt toch even langs. De stemming begint erin te komen en studenten gaan in polonaise over het plein.

De tweede editie van het HBO Intro Festival in Den Bosch doet het niet slecht. Het is nog lang niet zo groot als in Breda, maar rond negen uur is het toch best druk.

Anne Kort, Janine van Velthoven en Rafael van der Sanden hebben het al prima naar hun zin, maar zijn niet helemaal tevreden met het programma. ‘In Breda kwam vorige week Sydney Samson. Hier is het programma wel wat minder’, vindt Van Velthoven. Minder lol hebben de drie eerstejaarsstudenten Social Work er niet om. ‘Met al die mensen is het toch al snel gezellig’, meent Kort.

Rondom het plein staan standjes opgesteld en er lopen mensen rond met flyers en gadgets. Bij de stand van de GGD is het dringen geblazen. Studenten kunnen een seksquiz invullen en maken kans op een ballonvaart voor twee personen. ‘Het loopt echt storm, maar tot nu toe hebben nog maar twee mensen alle vragen goed gehad’, zegt Simone van Bergen van de GGD.

De mensen van de standjes op het plein mogen om beurten op het podium vertellen waarom ze aanwezig zijn. De studenten kan het niet zoveel schelen. Zij horen liever muziek uit de speakers en gaan uit hun dak op de Markt.

Dennis Clarijs, die de hbo-introfestivals in Breda en Den Bosch samen met twee andere NHTV-studenten organiseerde, is dik tevreden. ‘Het ging boven verwachting goed. Het was veel drukker dan vorig jaar. Volgens een horecaondernemer, die buiten een tap had staan, waren er zeker 2.500 studenten aanwezig, tegen 1.500 vorig jaar.

Er waren nog wel wat problemen met het geluid, dat volgens een medewerker van de gemeente te hard stond. ‘Het moest steeds zachter, totdat het echt te zacht was, toen mocht het gelukkig toch weer harder, ook al was het dan volgens de ambtenaar eigenlijk te hard. Den Bosch is daar heel streng in’, aldus Clarijs. [MK, PM]