Friese kunstprijs voor Avansstudenten

De stichting Media Art Festival overhandigt dit jaar voor het eerst De Jong Talent Prijs. Uit een selectie van 24 talentvolle, net afgestudeerde studenten audiovisuele of mediakunst, kwamen vijf winnaars naar voren. De studenten hebben allemaal een projectvoorstel gemaakt en een eerste uitwerking daarvan. In het voorstel gaven de deelnemers aan hoe ze zich willen ontwikkelen in de kunst en welke technieken en methodes ze daarbij willen gebruiken.

Onder de winnende kandidaten is het Bossche duo Iwan&Han, dat met hun korte film Premises de jury wist te overtuigen. Ook Eva Wijers uit Breda maakte een film genaamd AlsOf, die erg in de smaak viel bij het beoordelingspanel. Zij krijgen nu op het Media Art Festival de kans om verder te werken aan hun project. Dit hoeven zij niet alleen te doen, want ze krijgen hulp van experts in mediakunst. Zo hoopt de organisatie de ontwikkeling van de kunstenaars een impuls te geven.

Van 4 tot en met 14 september is het werk van alle genomineerden te bezichtigen op het Media Art Festival in het Voormalig Historisch Centrum Leeuwarden. Naast het werken aan het projectvoorstel, krijgen de beginnende kunstenaars masterclasses in de kunst van het presenteren en exposeren. Naast de vijf winnende creaties, zijn dan ook onder meer de presentaties van de voormalige St. Jooststudenten Merijn Denkers, Marcel Dingemanse en Rens Geubbels te zien.

Eerder was al bekend dat zeven oud-Avansstudenten genomineerd zijn voor de Jong Talent 2008 prijs van de Amsterdamse online galerie ArtOlive. De Deense AKV|St.Joost-student Ulrik Holme Kristensen kwam zelfs voor beide prijzen in aanmerking, maar wist in Leeuwarden de laatste selectie niet te doorstaan. [JM]