Hbo-diploma niet altijd terecht, zegt helft afgestudeerden

Dat blijkt uit een enquête die onderzoeksbureau ROA in opdracht van de HBO-raad voorlegde aan bijna achttienduizend recent afgestudeerden. De meeste antwoorden uit de enquête kregen hun weerslag in de HBO-Monitor 2007, maar over dit onderwerp is nog niets gepubliceerd.

Een kwart van de alumni zegt juist dat diploma’s aan hun opleiding nooit ten onrechte werden uitgereikt. Nog eens een kwart houdt zich op de vlakte. Waar de afgestudeerden hun inschatting op baseren, is niet bekend.

Ze kregen ook de vraag voorgelegd of het moeilijk is om ‘mee te liften’ bij groepsopdrachten. Meer dan tweederde denkt van niet. Slechts veertien procent denkt van wel.

Vorig jaar lagen deze verhoudingen ongunstiger. Toen meende iets meer dan de helft dat sommige studenten ten onrechte afstudeerden en stelde bijna driekwart dat meeliften eenvoudig was.

De onderzoekers wilden ook weten of docenten streng waren in hun beoordelingen. Iets meer dan één op de zeven beaamt dit, maar drie keer zoveel afgestudeerden zijn het daar helemaal niet mee eens. Vorig jaar schatten de studenten hun docenten overigens een tikje strenger in.

Eén op de vijf respondenten zegt dat de tentamens ‘pittig’ waren, terwijl twee op de vijf er minder moeite mee hadden. Eenderde meent dat er voldoende op inzicht is getoetst en een even groot deel vindt van niet.

Deze vragen gaan volgens het ROA over de ‘selectiviteit’ van opleidingen: weten de hogescholen de bokken van de geiten te scheiden? De antwoorden werden niet bewust uit de HBO-Monitor gelaten; de HBO-raad komt in een aparte publicatie op de resultaten terug, zegt een woordvoerder. [BB/HOP]