‘Internationalisering at home is als seks met opblaaspop’

De speech van Dales begon afgelopen donderdag als één die je van elke bestuurder van elke hogeschool of universiteit in Nederland zou kunnen verwachten. Rode draad: studenten moeten harder werken, ambitieuzer zijn en vaker naar het buitenland.

Namen ze maar een voorbeeld aan de Chinezen. Dales is namelijk ‘overdonderd’ door de snelheid waarmee het Chinese hoger onderwijs groeit. ‘Als China zich op de huidige manier blijft ontwikkelen, is Europa straks het continent van de simpele massaproductie en doen de Chinezen het werk van hoogopgeleiden.’

Er moet dus iets gebeuren. Nederlands onderwijs is te veel naar binnen gekeerd. Slechts 2,3 procent van de studenten haalt nu een diploma in het buitenland. Desnoods moeten ze verplicht over de grens, vindt Dales. In plaats daarvan grijpen hogescholen naar internationalisering ‘at home’, een ‘lapmiddel om nog iets van internationalisering in het curriculum te brengen’.

Dales onderstreepte dit met een opmerking die vermoedelijk ook in het buitenland gefronste wenkbrauwen zal opleveren. ‘Ik heb daar eens een keer in eigen huis van gezegd wat ik daar van vind: het is als seks met een opblaaspop, persoonlijk geef ik de voorkeur aan het echte werk!’ [AvE/HOP]