Lezingen en bier bij herrezen Optimum

Het bestuur bestaat uit zeven studenten. Vierdejaarsstudent Kristian van Casteren is de voorzitter. Hij wil met Optimum bereiken dat studenten en bedrijven dichter naar elkaar toe groeien. Een eerste stap daartoe is gezet: afgelopen vrijdag kwamen er twee hot shots uit het bedrijfsleven praten over out-sourcing, het uitbesteden van productieonderdelen naar het buitenland. Jan van den Boom van Tyco Electronics vertelde over het opstarten van bedrijven in het Oost-Europa en China. ‘Dat is nog niet zo gemakkelijk’, leerden de studenten uit de verhalen. ‘Je moet niet altijd je productie uitbesteden, ook al is het goedkoper’, weet Van Casteren nu.

Elk blok komt er een nieuw symposium van bedrijven voor alle studenten TBK. ‘Om de praktijk dichterbij de studenten te brengen.’ Docenten nodigen ook weleens een gastspreker uit, geeft hij toe. ‘Maar we worden erg breed opgeleid en deze lezingen geven meer invulling en diepte aan ons vak’, stelt Van Casteren.

Hij keek de kunst af bij studievereniging Het Koppel van collega-opleiding Werktuigbouwkunde in Den Bosch, die zeer actief is. ‘Wij misten in onze opleiding de borrels en de extra’s die een vereniging biedt.’ Afgelopen vrijdag waren er zo’n vijftig studenten en vijf docenten aanwezig om de eerste praktijkverhalen te horen. Van Casteren hoopt dat het aantal groeit. ‘Het eerste biertje is gratis, ook de volgende keer.’

Op 6 november doet Optimum mee aan de organisatie van een bedrijvenmarkt. Zo’n dertig bedrijven presenteren zich dan aan alle engineeringstudenten om het werkveld te laten zien en afstudeerplekken aan te bieden. [EvG]