Nederlandse studie-uitval is redelijk

Dat blijkt uit cijfers van de OESO, een economische samenwerkingsorganisatie van dertig geïndustrialiseerde landen, waarin onder meer de uitval in het hoger onderwijs wordt vergeleken.

In een gemiddeld OESO-land haalt 31 procent van de studenten geen diploma. In Nederland ligt dat percentage twee punten lager. Daarmee zit ons land aan de gunstige kant van de middenmoot.

De gedisciplineerde Japanners behalen het vaakst succes. Van hen vertrekt uiteindelijk maar tien procent zonder een diploma uit het hoger onderwijs. Onder Italianen en Amerikanen redt ruim de helft het niet.

Toch laten de getallen zich moeilijk vergelijken. De definitie van hoger onderwijs verschilt van land tot land. Soms telt het niveau mee dat Nederlanders mbo-4 zouden noemen, of duiken de tweejarige associate degrees in de statistieken op als een volwaardig einddiploma.

Opvallend genoeg kon de OESO geen verband vinden tussen de hoogte van het collegegeld en de studierendementen. Denemarken doet het bijvoorbeeld beter dan Nederland, maar vraagt geen collegegeld. [BB/HOP]