Orienteren op stage en baan bij Midas Bedrijvendag

Alle studenten Accountancy en Bedrijfseconomie van de Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda konden deelnemen aan workshops waarin bedrijven informeren over de toepassing van de leerstof in de praktijk. Daarnaast gaven de bedrijven informatie over zichzelf en de carrièremogelijkheden.

Niels van Oosterhout, tweedejaars Accountancy vindt het prettig dat er een dag als deze georganiseerd wordt. ‘Je krijgt zo een goede indruk wat voor soort mensen bij de bedrijven werken en het is fijn om te horen hoe het eraan toe gaat binnen een bedrijf.’

Voor het tweede jaar op rij organiseerde studievereniging Midas van de opleiding Accountancy samen met studievereniging Oase van de opleiding Bedrijfskunde de Bedrijvendag in het Academiegebouw. ‘We organiseren de dag al jaren, maar sinds vorig jaar is ook Oase erbij betrokken. De doelgroep is nu breder en we trekken meer bezoekers’, legt Maya van der Velde, secretaris van Midas, uit.

Richard Verstraeten en Paul Seeters staan in de stand van PricewaterhouseCoopers. De twee komen graag terug naar hun oude school om uitleg te geven aan de studenten. De workshop die ze geven is geïnspireerd op het televisieprogramma Weekend Miljonairs. ‘We vertellen over onze ervaringen in de praktijk en stellen de studenten vragen over het vak,’ vertelt Verstraeten.

Tussen de workshops door zijn er veel studenten die een kijkje nemen op de banenmarkt. Sander Koevoet, tweedejaarsstudent Accountancy staat bij de stand van de accountants en belastingadviesorganisatie Witlox VCS. ‘Ik had goede verhalen gehoord van een vriend van me en die worden nu eigenlijk wel bevestigd. Het lijkt een gezellige organisatie. Niet te formeel. Het is natuurlijk belangrijk om te leren, maar je moet er ook wel plezier in hebben. Dan leer je volgens mij het meest,’ meent Koevoet.

‘We zijn erg tevreden met de opkomst’, zegt Maya van der Velde. ‘Gemiddeld zitten er dertien studenten bij een workshop en het college van vanmorgen voor de eerstejaarsstudenten zat helemaal vol.’ De dag is afgesloten met een borrel voor de studenten en de medewerkers van de bedrijven. [MK]