Parkeren met pasjes: nog even wennen

‘Gewenningsproblemen’, denkt John Theeuwes, projectmanager van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF). Dat  is een van de redenen voor de lange rij gisteren en vanochtend bij de parkeerplaats van Avans aan de Molengracht. ‘Je merkt dat het parkeren iets langer duurt. Mensen moeten nog wennen aan het feit dat ze alleen met hun pasje het terrein op kunnen komen.’

Overigens is de rij niet geheel aan het invoeren van de pasjes te wijten. ‘Vorige week waren de rijen niet veel korter hoor. Bijna iedereen komt op hetzelfde moment aan. De enige manier om de rij korter te maken is een extra ingang van de parkeerplaats maar die is er niet’, constateert Theeuwes.

Volgende stap

Maar als pasjes het parkeerprobleem niet oplossen, waarom is het dan toch ingevoerd? ‘In eerste instantie om parkeren door derden te voorkomen. In het verleden kwam het wel eens voor dat bezoekers van het Amphia ziekenhuis bij Avans parkeerden omdat dat gratis is’, vertelt Theeuwes. Die mensen kunnen nu in ieder geval het terrein niet meer op.

Nu het terrein alleen toegankelijk is met pasjes, kan DIF ook nadenken over volgende stappen. ‘Misschien dat bepaalde groepen de toegang tot het parkeerterrein wordt ontzegd. Zo ver is het nog niet, maar het is wel iets dat we gaan onderzoeken.’ Te denken valt aan mensen die dicht bij de hogeschool wonen.

En de lange rijen? Die blijven nog even staan, denkt Theeuwes. ‘Je zult zien dat het na de herfstvakantie minder wordt. Sommige studenten haken dan af, anderen gaan op stage.’ [AR]